בתקופה בה גדלתי, אנשים יצירתיים נתפשו לעיתים כשונים ומוזרים, רוב תושבי שכונת ילדותי נראו והתנהגו באופן די דומה. היתה לנו שכנה אחת שהיתה המאפרת הראשונה של תיאטרון הבימה, הלבוש שלה היה צבעוני ושונה, היא נראתה אחרת משאר האימהות, התלבשה והתאפרה אחרת ואפילו דיברה אחרת. היא היתה שונה או איך שאחרים ראו אותה: מוזרה. אז לא היינו ברי מזל מספיק כדי לדעת כמה קריאטייביים אנשים אחרים. במבט לאחור אני חושבת שהיא היתה סופר יצירתית. היום הדברים קצת שונים, במקום בו היצירתיות נחשבה לתיק נוסף לאישיותו של מישהו, הקריאטיביבים של היום משנים את העולם. 

זה בכלל לא קשור ללוגיקה או למספרים, הרי מחשבים יכולים לעשות את זה. אנשים יצירתיים מרכיבים רעיונות ומושגים שאף אחד מעולם לא חשב עליהם קודם. בשנים האחרונות מדברים הרבה על כוחה וחשיבותה של היצירתיות, באורח החיים, בעבודה, בלימודים ובעיקר בפתרון בעיות.  

לעתים קרובות אנו מגדירים יצירתיות על ידי מוחשיות, כלומר יצירת דברים שאנו יכולים לגעת בהם, לראות או לשמוע, כמו לנגן מוסיקה, לצייר על בד שאנחנו יכולים לתלות על הקיר או לכתוב שיר שאנחנו יכולים לחלוק. עם זאת, יצירתיות באמת מופיעה בהיבטים בסיסיים של חיינו, אפילו בדרך בה אנחנו משחקים עם הילדים שלנו, וכיצד אנו תופסים את העולם סביבנו. יצירתיות היא חשיבה מסתעפת המשלבת תשומת לב וסקרנות, ובאה לידי ביטוי במציאת דרכים מגוונות להתמודדות עם בעיה או סיטואציה מוגדרת.



7 דרכים פשוטות לחיים יצירתיים יותר:

1. המשיכו ללמוד

ישנה נטייה לחשוב שיצירתיות היא לא משהו שניתן ללמוד או ללמד, ואף על פי שישנם אנשים שנולדו באופן טבעי להיות יצירתיים, החינוך והלימוד ממלאים תפקיד עצום הן עבור קריאייטיבים טבעיים והן עבור אלה שעדיין נמצאים בתהליך של גילוי היצירתיות שלהם.

כדי לחיות חיים יצירתיים, חשוב שלעולם לא תפסיקו ללמוד, השתתפו בשיעורים, קחו חלק בהרצאות  ובסמינרים ותהיו נוכחים במקומות שמדברים ונושמים יצירתיות. כיום בזכות הטכנולוגיה הנפלאה, אפילו לא צריך לעזוב את הבית כדי לקבל ידע. ישנם webinars וסרטוני YouTube לצפייה, יש כל כך הרבה חומר ברשת,  וכל מה צריך לעשות זה להכניס את גלגלי המוח לתנועה. זה לא משנה מהו העולם היצירתי שלכם, עשו מאמץ ללמוד משהו חדש כל שבוע, זה יכול להיות אפילו סיפור של יוצר גדול בתחום שלכם, סגנון או טכניקה שלא התנסיתם בה קודם או סרטון הדרכה בתחום שרחוק מעולמכם. הלמידה שומרת על המוח יצירתי ומכניסה אליו רעיונות טריים חדשים. 

 



2. התחברו לקהילה יוצרת

מי יכול לעזור לפריחה היצירתית שלנו אם לא קריאייטיבים אחרים? מצאו אנשים שפשוט נלהבים ואוהבים את האמנות והיצירתיות שלהם והקשיבו לכל מילה שהם אומרים. קבלו רעיונות מההרגלים שלהם וחפשו את ההשראות שלהם. שאלו אותם שאלות והחליפו איתם דעות.  קבוצה זו של קראיטייביים צריכה להיות שילוב של אנשים שאתם מעריכים,  אנשים שמעוררים אתכם, ואנשים שיש להם רעב לידע בדיוק כמוכם. כמובן כדאי גם אנשים עם סגנון שונים משלכם. שילוב מגוון של אנשים יבטיח שתוכלו לראות כל דיון או סיטואציה מנקודות מבט שונות.

אל תחששו להסתובב עם אנשים שיש להם ניסיון רב יותר משלכם או אנשים שהלכו רחוק יותר מאשר איפה שאתם נמצאים כרגע. אנשים אלה יודעים מה אתם עוברים כי הם היו שם, והם אלו שיכולים לתת לכם עצה שאף אחד מהעמיתים שלכם לא יוכלו לתת. הקהילה היצירתית חשובה כל כך. היא תשמור אתכם על המסלול, תיתן לכם מוטיבציה, השראה ומערכת תמיכה מדהימה.


3. המתינו בסבלנות

שינוי התנהלות יומיומית לחיים יצירתיים יותר לא קורה תוך לילה. אפילו ילדי פלא שנולדו עם רמות מתקדמות של יצירתיות היו צריכים לעבור הרבה צעדים לפני שהגיעו למקום שבו הם נמצאים. כדאי מאוד לא להיכנע לקוצר הרוח ולא למהר, זה רק יגרום  להרגשת תסכול. אז מה כן? ליהנות מכל רגע של תהליך הלמידה ולקחת צעדים קטנים כדי לוודא שאתם מסוגלים לספוג באופן מלא כל הזדמנות של למידה ויצירה.



4. קבעו זמן יצירתי

סמנו ביומן זמן יצירתי בינכם לבין העולם. הקציבו שעה או שעתיים בכל יום רק כדי “להאכיל” את היצירתיות. הסתובבו בחוץ וקחו פסק זמן לספוג את הפרטים, קומו מהמחשב והסתכלו על הנוף בחוץ ועל האנשים מסביב, הביטו בסדקים על המדרכה וחושו את התנועה ברחוב. אולי זה פרפר שמונח על הספסל ושילוב הצבעים שלו מושך את תשומך לבכם? הטבע, ההתרחשות, הקולות, כולם כאן כדי שנחווה אותם. גם הופעות, תערוכות, סרטים ומוזיקה ואפילו בהייה באנשים הולכים דרך חלון בית קפה, נותנים בוסט גדול למחשבות וליצירתיות.



5. צרו הרגל יצירתי

יצירת הרגל יצירתי יומי או שבועי מאלצת את המוח לחשוב על דרכים נוספות כדי להחיות אותו. יש כוח מדהים ביצירת הרגל יצירתי שחוזר על עצמו, אם נחליט שעל מנת לבצע אותו נצטרך בכל פעם לעשות אותו באופן קצת שונה ואחר. אם אחליט שבכל יום שני אצלם ספל קפה הרי ברור שבשבוע הבא ביום שני אצלם קצת שונה מהשבוע הקודם. כאסיים את כל מאגר הרעיונות שלי לצילומי קפה, אצטרך לפתח את הקו המחשבה לדרך יצירתית חדשה ולהתאמץ לחשוב על זוית ראייה אחרת. אפשר ליצור הרגלים יצירתיים פשוטים: זאת יכולה להיות הדרך שבה מלווים את הילדים בבוקר אל הגן, לא רק השביל בו נבחר ללכת בו, אלא איך נעבור אותו הבוקר, אפשר לשיר, או לדבר רק באנגלית, או לענות אחד לשני רק במשפטים שמתחילים באות "ב". בכל בוקר נצטרך לאמן את המוח לחשוב באופן יצירתי על דרך חדשה בה נלך הבוקר אל הגן. 

6. אל תגדירו מגבלות

אם תחליטו שהמומחיות שלכם היא בסגנון אחד ואתם אף פעם לא מתרחקים ממנו. תגבילו את עצמם ולא תצליחו לגלות דרכים אחרות לעשות דברים בצורה יצירתית. אם תמשיכו להתנסות עם סגנונות אחרים וגישות אחרות. באמצעות ניסוי והתמדה תוכלו לשפר יכולות נוספות ולהציע לעצמכם ולעולם פתרונות יצירתיים יותר מתוך סל היכולות שבניתם וחשבתם שאתם טובים בו. כך שבעצם לכל  סיטואציה, בעיה או מוצר תוכלו לגשת עם יותר מפתרון או דרך אחת שיכולה להצליח.



7. ערבבו עולמות

סופרים קוראים את יצירותיהם של הסופרים האהובים עליהם. אמנים מסתכלים על עבודותיהם של המאיירים האהובים עליהם. זמרים מקשיבים לשירים האהובים עליהם. אך האם סופרים אינם מוצאים השראה מהמוסיקה של מוזיקאים, והאם זמרים אינם יכולים להיות נרגשים מאמנות גרפית מדהימה? ערבבו עולמות תוכן וסגנונות ונסו לקבל השראה ממקומות לא צפויים.



ומה אתם עושים כדי לפתח את היצירתיות שלכם? יש דברים שאולי שכחתי להזכיר?



השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.