צבע טרי: דייט עם אמנית / "המשולש – חלל לאמנות"

אמניות מציגות: אילה נצר, יעל שחר, נעה רז מלמד, מרגו גראן ודפנה אלון

אוצרת: שרי גולן

צבע טרי 8, היריד לאמנות עכשווית, תל אביב-יפו,  9-5 באפריל 2016 ביריד המזרח, נמל תל-אביב

צבע טרי, היריד לאמנות עכשווית, תל אביב-יפו, הוא אירוע האמנות השנתי הגדול ביותר בישראל. היריד מהווה נקודת מפגש בין שוחרי אמנות והקהל הרחב לבין אמנים ואנשי מקצוע מהתחום, ומאפשר רכישת עבודות של מיטב האמנים בני זמננו. המיקום נבחר בשל יכולתו לספק חללי תצוגה מחמיאים עבור המציגים, נגישות מירבית, צמידות לחניונים רבים, איזור מרכזי שמאפשר בקלות הגעה ברגל או באופניים והתאמה לקליטתם של מעל 35 אלף מבקרים, כפי שפקדו את היריד בשנים עברו.

במסגרת היריד השנה, בשיתוף פעולה משמח עם גלריית "המשולש" הושק פרוייקט "דייט עם אמנית", בו הוצעו לרכישה עבודות אמנות שהן תוצאה של "דייטים אמנותיים" עם חמש אמניות נבחרות של גלריית "המשולש". לקראת היריד כל אמנית הציעה "דייט" לרכישה". כלומר, עבודת אמנות מוזמנת מראש שנוצרה בעקבות מפגש עם הרוכש או האספן במסגרת ה"דייט" המוגדר, אשר התרחש בביתם של הרוכשים-אספנים או בסטודיו של האמנית.

במקביל לתצוגת ה"דייטים האמנותיים", המשולש יציע לרכישה במהלך היריד עוד שלושה "דייטים אמנותיים" עם כל אמנית. עבודות האמנות שיהיו התולדה של המפגש ימכרו במחירים בתווך של 1,000 ₪ – 10,000 ₪ בהתאם למדיום, גודל ולסגנון האמנותי של העבודה המוזמנת.

מרגו גראן, אמנית הלוקחת חלק בפרוייקט, מצפה ליריד:  "הפרוייקט הזה מביא בתוכו תהיות של חלק מאיתנו האמנים לגבי איך אמן והעבודה בסטודיו נתפסים בעיניי האחר. מי הם האנשים שיכולים לרכוש עבודות שלנו. מה טיב היחסים ביני לבינם. הפרוייקט בעיניי שואל גם שאלות על גבולות היצירה: של מי היא ועל מי ומהיכן מגיעה ההשראה. איפה העבודה נוגעת במישהו ואיפה מתחיל דיאלוג עם אדם שבוחר לרכוש אותה. אני כאמנית כמהה לקשר של עניין אמיתי עם מי שרוכש עבודות שלי. המציאות מכתיבה הרבה פעמים משהו אחר. תחלופה של עבודה תמורת כסף ובזה זה נגמר. שרי גולן בנתה פרוייקט המבוסס בעיניי על פנטזיה שלפעמים גם מתקיימת - על התבוננות ונראות מסוג אחר בעזרת ליווי צמוד יותר. אחרי שנים רבות של עבודה, עושה לי טוב לדעת שהסתכלו על עבודה שלי ואמרו כמו ציירי המלוכה: "אני בוחר שאתה תהיה הצייר שלי".

 

?????? ????? 20 09, רישום חרוט בפיסול קרמי ואקסיד, מרגו גראן

עבודה קודמת של מרגו גראן  'הוראות כביסה' נעשתה לתערוכת יחיד  'פרויקט מסלול'  2009

 

האם כבר חשבת כיצד יראה המפגש?

מרגו: "כן, אני חושבת ומדמיינת בעיניי רוחי מפגש עם האדם שהזמין דייט איתי. יצרתי תמונות בראש של מיקום, תנוחת גוף ואוירה. במציאות זה לא תלוי רק בי ויש במחשבות על המפגש גם אלמנטים של חשש. אני קצת כמו אישה שביקשו את הטלפון שלה ועכשיו מחכה לצלצול מהצד השני. יזמתי פעם אחת ועכשיו אני מחכה. אני כבר עובדת וחושבת על מה לצייר, כי אני יודעת במי מדובר גם אם אותו אדם לא מוכר לי באופן אישי. יש גם מימד מטפורי למהלך הזה. עצם ההזמנה של עבודה, לא ידועה מראש, כבר נעשתה. האקט הזה מרגש ומחמיא וטמונים בו גם מתח ואי ודאות. בן אדם שכבר הזמין משהו ושילם עליו, יש בי רצון שיחוש סוג של 'מאוהב'.

אם היית יכולה לפגוש כל אדם בעולם ולאחריו ליצור יצירת אמנות, מי האדם שהיית חולמת שיזמין את הדייט ממך?

מרגו: קשה לי לבחור אדם אחד. אפשר שניים ? הסופר היפני הארוקי מורקמי ומלכת תרבות הטראש של שנות ה 90, ריקי לייק.

 

Chinese Take Away 2012, מרגו גראן

עבודה קודמת של מרגו גראן: 'טייק אווי סיני', 2012 מתוך תערוכת היחיד 'פרויקט מסלול אורזים הולכים'

 

איילה נצר, אמנית נוספת המשתתפת בפרוייקט, נרגשת ממפגש עם אדם זר, שמהדיאלוג עצמו תצמח ההשראה ליצירה: "היצירה מאפשרת לי להרגיש את האדם האחר. ליצור אינטימיות איתו. מרחב משותף שהוא רק של שנינו. אינטימיות קטנה וזמנית ככל שתהיה, זה בעצם מה שמניע אותי ליצור אמנות בכלל.

האם תעדיפי להפגש בלוקיישן מסויים?

איילה: "אעדיף להיפגש בבית שלו (או שלה). זה יאפשר לי להכיר אותו יותר טוב, ידרוש ממני סוג של אומץ לב שאין לי כל כך בחיי היום יום מחוץ ליצירה, כמישהי שבדרך כלל נוטה להימנע מקשרים חברתיים."

האם כבר חשבת כיצד יראה המפגש?

אני מקווה שתהיה שיחה מעניינת וכנה , ואולי גם מצחיקה. אני מבטיחה להיות הכי כנה שאני יכולה להיות עם  האדם האחר.

אם היית יכולה לפגוש כל אדם בעולם ולאחריו ליצור יצירת אמנות, מי האדם שהיית חולמת שיזמין את הדייט ממך?

הייתי רוצה שזה יהיה מישהו שכבר אוהב ומכיר אותי.

 

 

salmon

עבודה קודמת של איילה נצר: Salmon - ״אני לא זוכרת אותי ככה״, ציור דיגיטלי, 50x30 ס״מ, 2016.

 

 

"המשולש – חלל לאמנות" היא גלריה צעירה ואלטרנטיבית אשר מייצגת 15 אמנים ישראלים מובילים ומנוהלת על ידי האוצרת שרי גולן. רשימת האמנים המלאה: פלג דישון, אילה נצר, איטה גרטנר, יעל שחר, גוני חרל"פ, דפנה אלון, טובה לוטן, לילי כהן פרח-יה, לירון כהן, מרגו גראן, נועם עומר, נורית גור לביא (קרני), נעה רז מלמד, עדי ארגוב, רינת גולדברגר.

לעמוד הפייסבוק של "המשולש"

*****

בינתיים, הזמן חלף והיריד מתקרב, מרגו גראן כבר נפגשה לדייט מרתק עם הלקוחה החדשה שלה, אספנית אמנות אנונימית. המפגש היה שונה, מיוחד ונדיר, מספרת מרגו. "יש לי חשק להמשיך לצייר עוד בעקבותיו. לשמחתי, על אף שלא ציירתי עדיין את מה שרוכשת הדייט שאלה ספציפית אם אוכל לנסות לצייר, היא היתה מרוצה מהתוצאות - זה בפני עצמו סוג של נס בעיניי". בעקבות הדייט ציירה מרגו מספר ציורים. בין היתר "החתול של מונה והסחלב", אשר יוצג ביריד, לצד שני ציורי אקוורל מהשנה האחרונה, וציור בשמן "סוד" משנת 2009.

Monet's cat & the Orchid s-1מרגו גראן, "החתול של מונה והסחלב", 2008

 

???? ????? 201 6 מרגו גראן Faith and love s Two birds in a cocohut s

 

 

תגובה אחת

  1. יואב

    איזה מקסים. אהבתי במיוחד את הוראות הכביסה.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.